Kémia

Idén is szeretettel várunk minden lelkes 9-12. osztályos tanulót a Dürer Kémiaversenyre. A 2022/23-as tanévtől három kategóriában (K, K+ és L) indulhatnak a háromfős csapatok. Minden csapatban kell lennie legalább egy lánynak.

Kategóriák és indulási feltételek

K kategória

Az új K kategória célja a kémia népszerűsítése azon 9-10. osztályosok körében, akik normál óraszámban tanulnak kémiát és nem rutinos versenyzők. A feladatsor összeállítása során arra törekszünk, hogy a feladatok a 2020-as NAT 9-10. osztályos tananyaga alapján vagy a feladatban rögzített ismeretek szerint megoldhatók legyenek.

Minden csapatban kell lennie legalább egy 9. osztályos versenyzőnek és legalább egy lánynak.

Nem indulhat K kategóriában, aki:

  • 11-12. osztályos;
  • iskolájában 9. és 10. osztályban összesen több, mint heti 3 kémia órája van;
  • valaha a magyar csapat tagja volt az IChO-n vagy a Mengyelejev Olimpián;
  • valaha döntős volt a kémia OKTV-n I. vagy II. kategóriában;
  • valaha 1-15. helyezést ért el az Irinyi János Kémiaversenyen bármely kategóriában;
  • a 2021/22-es tanévben tagja volt Dürer Kémiaversenyt nyerő csapatnak.

K+ kategória

A korábbi K kategória folytatásaként hirdetjük meg azon 9-12. osztályosok számára, akik emelt óraszámban tanulnak kémiát és akár már más versenyeken is kipróbálták magukat. A feladatsor összeállítása során arra törekszünk, hogy a feladatok a (2020-as NAT-on alapuló) központi emelt szintű érettségi tananyaga alapján vagy a feladatban rögzített ismeretek szerint megoldhatók legyenek.

Minden csapatban kell lennie legalább egy lánynak és egy olyan versenyzőnek, aki még nem fejezte be a 11. osztályt.

Nem indulhat K+ kategóriában, aki:

  • valaha a magyar csapat tagja volt az IChO-n vagy a Mengyelejev Olimpián;
  • valaha döntős volt a kémia OKTV-n I. vagy II. kategóriában;
  • valaha 1-15. helyezést ért el az Irinyi János Kémiaversenyen bármely kategóriában;
  • a 2021/22-es tanévben tagja volt Dürer Kémiaversenyt nyerő csapatnak.

L kategória

A korábbi K+ kategória folytatásaként hirdetjük meg azon középiskolások számára, akik emelt óraszámban tanulnak kémiát és rutinos versenyzők. A feladatsor a középiskolai anyagon túlmutató, laboratóriumi ismereteket igénylő feladatokból áll.

Minden csapatban kell lennie legalább egy lánynak és egy olyan versenyzőnek, aki még nem fejezte be a 11. osztályt.

Helyi forduló és döntőbe jutási feltételek
Mindhárom kategóriában a feladatok megoldására 180 perc fordítható. A helyi forduló során kizárólag az alábbi segédeszközök használhatók: számológép, toll, ceruza, radír, körző, vonalzó, függvénytáblázat, periódusos rendszer.

A felkészüléshez K+ kategóriásoknak a korábbi K kategória, L kategóriásoknak a korábbi K+ kategória feladatait javasoljuk.

K és K+ kategória

Mindkét kategóriában 5 feladatot kapnak a csapatok, amelyből az egyik a mellékelt cikkhez kapcsolódik. Minden helyes és megfelelően indokolt feladatmegoldás 20 pontot ér. Összesen 100 pont szerezhető.

L kategória

Ebben a kategóriában 3-5, összesen 100 pontot érő feladat vár a versenyzőkre. A maximális pontszám csak részletes indoklással ellátott megoldásokkal szerezhető meg.

Döntőbe jutási feltételek

Mindhárom kategóriában a legtöbb pontot elérő, kategóriánként legfeljebb 6 csapat jut a döntőbe. A helyi fordulón elért pontszám a döntő végeredményébe nem számít bele.

Döntő

1. versenynap

K kategória (180 perc)

Ebben a fordulóban 5 klasszikus és egy szóbeli feladat vár a versenyzőkre. A feladatokért egyenként 8-8 pont, a szóbelin 6 pont kapható, így összesen 46 pont szerezhető.
A szóbeli feladat a mellékelt cikkhez fog kapcsolódni. Egy rövid beszélgetés során kell egy vagy két csapattagnak pár mondatban összefoglalni az olvasottakat és válaszolnia a szervezők kérdéseire.

K+ kategória (180 perc)

Ebben a fordulóban 5 klasszikus, egy szóbeli és egy elvégzendő kísérlet vár a versenyzőkre. A feladatokért egyenként 8-8 pont, a szóbelin és a kísérletért 6-6 pont kapható, így összesen 52 pont szerezhető.
A szóbeli feladat a mellékelt cikkhez fog kapcsolódni. Egy rövid beszélgetés során kell egy vagy két csapattagnak pár mondatban összefoglalni az olvasottakat és válaszolnia a szervezők kérdéseire.
Az elvégzendő gyakorlati feladat egy egyszerű analitikai kísérlet lesz, amelyre a szóbelivel egy időben kerül sor, egy vagy két csapattag részvételével. A bemutatás során röviden ismertetni kell a kísérleti tervet és értelmezni kell a kapott eredményt.

L kategória (210 perc)

Kombinált elméleti-gyakorlati laboratóriumi forduló. Elvégzendő mérések és hozzá kapcsolódó számolási, elméleti feladatok várnak a versenyzőkre. Előfordulhat olyan kérdés is, amelyre helyben, szóban kell felelni. Összesen 52 pont szerezhető.

A laboratóriumi szabályok betartása kötelező!

2. versenynap

K, K+ és L kategória (90 perc)

Ebben a fordulóban ún. váltóversenyt rendezünk mindhárom kategóriában. A csapatok egyszerre egy rövid feladaton dolgozhatnak, amely megoldását helyben ellenőrizzük, így léphetnek aztán a következő feladatra.

  • A feladatokat 4 kérdéscsoportba soroltuk: szervetlen (SZ), szerves (CH), analitika (A) és egyéb (E).
    • Szerves kémia: a tananyagban található szerves kémiai ismeretekre, vagy a megadott/függvénytáblázatban található adatokra épülő főként elméleti feladatok (pl. totó).
    • Szervetlen kémia: tananyagban található szervetlen kémiai ismeretekre épülő feladatok, melyek megoldása során a szervetlen anyagismeret alkalmazása a fontosabb.
    • Analitika kémia: kvalitatív és kvantitatív analitikai feladatok, melyek megoldása során a számolási ismeretek alkalmazása a fontosabb.
    • Egyéb: azon feladatok, melyek nem tartoznak szorosan a már említett három témakörhöz (pl. atomszerkezet, gáztörvények, elektrokémia).
  • Minden kérdéscsoportban 4 feladat található, nehezedő sorrendben.
  • A csapatoknak lehetőségük van megválasztani a verseny kezdete előtt, hogy melyik kategória első feladatával szeretnének kezdeni. Egyszerre csak egy feladaton lehet dolgozni.
  • A feladatok megoldása minden esetben egy szó/betűsor vagy egy szám, utóbbit normál alakban kell megadni, ha kisebb, mint 0,001 vagy nagyobb, mint 10000.
  • A feladatok megoldása során 4 értékes jeggyel számoljatok!
  • Ha a megoldás helyes, a csapat 3 pontot kap és mehet tovább a következő, általa választott feladatra, ami vagy az adott kategória eggyel magasabb számú feladata, vagy egy másik kategória legkisebb sorszámú eddig megoldatlan feladata.
  • Ha a megoldás helytelen, a csapat még 2 további alkalommal próbálkozhat megoldás le-adásával, ekkor helyes megoldás esetén csak 2, illetve 1 pontot lehet kapni. A harmadik sikertelen próbálkozás után (vagy ha a csapat passzolás mellett dönt), szintén továbbmehet a következő feladatra.
  • A 16 feladatra összesen 48 pont szerezhető bónuszpontok nélkül.
  • Bónuszpontokat az alábbi módokon szerezhetnek a csapatok:
    • 1 bónuszpont jár annak a csapatnak, aki először megoldja mind a 4 kategória első feladatát.
    • 2 bónuszpont jár annak a csapatnak, aki először megoldja mind a 4 kategória második feladatát.
    • 3 bónuszpont jár annak a csapatnak, aki először megoldja mind a 4 kategória harmadik feladatát.
    • 3-3 bónuszpont jár azoknak a csapatoknak, akik először megoldják az adott kategória összes feladatát.
    • Azonos időben (1 percen belül) beérkező, bónuszpontot érő megoldások esetén mindkét csapatnak jár a bónuszpont.

A döntő során kizárólag az alábbi segédeszközök használhatók: számológép, toll, ceruza, radír, körző, vonalzó, függvénytáblázat, periódusos rendszer.

A végeredményt a két versenynapon szerzett pontszámok összege határozza meg.

A felkészüléshez K+ kategóriásoknak a korábbi K kategória, L kategóriásoknak a korábbi K+ kategória feladatait javasoljuk.

A szabályváltoztatás jogát fenntartjuk!
A kémiaverseny főszervezőjének elérhetősége: Beke Sámuel, durerkemia [K] gmail [P] com.