A versenyt Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves és Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye tehetséges diákjai számára szervezzük (5-6., illetve 7-8. évfolyamon), de lehetőséget biztosítunk a máshonnan érkező, külsős csapatok nevezésére is.
A versenyre 3 fős csapatok jelentkezését várjuk. Egy csapatnak az alábbi két feltételt kell teljesítenie:
- Legyen legalább egy lány a csapatban!
- Legyen legalább egy tanuló az alacsonyabb évfolyamról!
A honlapon elérhetőek a korábbi évek feladatsorai és megoldásai.
A versenyre való nevezés ingyenes.
Jelentkezési határidő: 2022. október 17. (hétfő), 23:59
A verseny időpontja: 2022. november 25. (péntek).
Helyszínek listája
- Eger (Eszterházy Károly Egyetem Gyakorló Általános Iskolája, 3300 Eger, Bartók tér 4.)
- Hatvan (Hatvani Kossuth Lajos Általános Iskola, 3000 Hatvan, Kossuth tér 1.)
- Kazincbarcika (Kazincbarcikai Pollack Mihály Általános Iskola Dózsa György Tagiskola, 3700 Kazincbarcika, Dózsa György utca 39.)
- Kisvárda (Szent György Görögkatolikus Általános Iskola, 4600 Kisvárda, Várday I. u. 19-21.)
- Miskolc (Földes Ferenc Gimnázium, 3525 Miskolc, Kelemen Didák u. 5.)
- Nyíregyháza (Szent Imre Katolikus Gimnázium, 4400 Nyíregyháza, Ungvár s. 19. sz.)
- Sárospatak (II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola, 3950 Sárospatak, Petőfi S. u. 1.)
A helyi fordulók programja
- 12:10 – 12:30 – Regisztráció – Az érkező csapatok regisztrációja
- 12:15 – 12:30 – Megnyitó
- 12:30 – 14:00 – Verseny (a kísérők is élőben követhetik az eredmények alakulását)
- 14:00 – 15:45 – Szabad program – Társasjátékozás, kötetlen beszélgetés.
- 15:45 – 16:15 – Zárás – Eredményhirdetés, oklevelek átadása.
Az eredményhirdetés időpontja az egyes helyszíneken eltérő lehet.
A verseny lebonyolítása
A csapatoknak 15 feladat megoldására nyílik lehetőségük, erre 90 perc áll rendelkezésre. A válasz minden kérdésre egy egész szám, legalább 1 és legfeljebb 9999. A verseny elején a csapatok csak az első feladatot kapják meg. Ha egy csapat egy feladatot helyesen megold, akkor kapja meg a következő feladatot. Csak tollal írt választ fogadunk el.
A feladatok egyre nehezednek, pontértékük (mely a feladatlapon fel lesz tüntetve) 3-tól 6-ig növekszik. Egy feladatra adott hibás válaszkísérletet követően még lehet újra próbálkozni, de minden rossz tipp esetén a feladatra szerezhető pontszám eggyel csökken. A harmadik rossz válasz után azonban már nem lehet újra tippelni ‒ ilyenkor a csapat erre a feladatra 0 pontot kap, és megkapja a következő feladatot. Az összes feladat megoldásával 66 pont szerezhető.
A forduló során élőben követhető lesz egy kivetítőn a csapatok haladása (hogy melyik feladatra hány pontot szereztek). Kivéve az utolsó 10 percben, amikor lekapcsoljuk a kivetítőket, hogy a végeredmény titkos maradjon az eredményhirdetésig.
A helyi forduló során kizárólag az alábbi segédeszközök használhatók: íróeszköz, radír, körző, vonalzó.
A döntőbe jutó csapatok egy kategóriában az alábbiak alapján dőlnek el:
- A helyszínek győztesei bejutnak a döntőbe, ha az adott helyszínen legalább 3 csapat részt vesz a versenyen (a külsős csapatokat nem vesszük figyelembe).
- A helyszínek győztesein kívül bejutnak még az összesítésben legjobban szereplő csapatok is.
- Azonban egy iskolának* legfeljebb két csapata, illetve maximum öt külsős csapat juthat be a döntőbe.
* Az adott iskola csapatának számít egy csapat, ha minden tagja abból az iskolából jött.
Kategóriánként összesen várhatóan 18-22 csapatot hívunk meg a döntőre.
A döntő programja
Időpont: 2023. január 13-14.
Helyszín: Miskolc, Földes Ferenc Gimnázium
A döntő várható programja a következő:
Péntek (2023. január 13.)
09.30-10.10 Regisztráció
10.15-10.30 Megnyitó
10.30-12.30 Verseny (1. forduló): Írásbeli forduló kifejtős feladatokkal
12.30-13.30 Ebéd
13.30-17.30 Megoldásismertetés, dollárgyűjtő játékok, társasjátékozás, teaház.
17.30-19.00 Vacsora, majd szállások elfoglalása
Szombat (2023. január 14.)
08.00-09.30 Reggeli
08.30-09.30 Megoldások megtekintése
09.30-11.00 Verseny (2. forduló): Váltóverseny
11.15-12.00 Vetélkedő
12.00-13.00 Ebéd
13.00-14.00 Licitbolt (melyben a hétvége során gyűjtött Dürer Dollárokkal lehet vásárolni)
14.00-15.00 Eredményhirdetés
Az országos döntőn a szállás, étkezés és oda-vissza utazás költsége a bejutó csapatokat terheli, a költségekhez – lehetőségeinkhez mérten – támogatást nyújtunk.
Az első három helyen végzett csapat tárgyjutalomban részesül.
Döntő (1. versenynap)
Az első napon a csapatoknak 6 feladat megoldására van lehetőségük, ehhez 2 óra áll rendelkezésre. Az első öt hagyományos matematikafeladat, melynek megoldását részletesen indokolva, írásban kell beadni. A feladatok mindegyike 12 pontot ér. Kérjük, hogy a versenyzők minden feladatot külön lapra írjanak (tollal), és mindegyik lap tetején szerepeljen a csapat neve, kategóriája és a feladat sorszáma.
Az utolsó, hatodik feladat egy matematikai játék. Ebben a szervezőket kell legyőzni, így szerezhető meg a feladatért járó 12 pont. A verseny időtartama során bármikor jelentkezhet egy csapat, ha úgy érzi, nyerő stratégiát talált, mellyel biztosan győzni tud. Ekkor az egyik szervező odamegy, és játszik a csapat ellen, egymás után 2 meccset. Ha mindkét meccset a versenyzők nyerik, úgy övék a 12 pont. Ha ez nem sikerül, a versenyző csapat tovább gondolkozhat, és később újra kihívhatja a szervezőket az előbbi feltételekkel, de sikere esetén már csak 6 pontot kap. Az esetleges harmadik próbálkozás sikere esetén pedig 3 pont szerezhető (negyedik kísérletre már nincs lehetőség). A korábbi évek játékai közül néhány kipróbálható ezen az oldalon.
Az éles játék előtt a csapatok kérhetnek próbajátékot, melynek során tét nélkül győződhetnek meg róla, hogy jól értik a játék szabályait. Figyelem, a próbajáték során a szervezők nem mutatják a legjobb formájukat!
Az első versenynapon összesen 72 pont szerezhető.
Döntő (2. versenynap)
A második nap hasonló a helyi fordulóhoz, az egyetlen változás, hogy ekkor 16 feladat megoldására nyílik lehetőség. Az összes feladat megoldásával 72 pont szerezhető.
A két versenynapon összesen 144 pont szerezhető (a helyi fordulóban szerzett pontok nem számítanak bele az eredménybe). A döntő során kizárólag az alábbi segédeszközök használhatók: íróeszköz, radír, körző, vonalzó.
A szabályzat kiegészítéseként itt olvashatók kérdések és válaszok a versennyel kapcsolatban.
A szabályváltoztatás jogát fenntartjuk. Esetleges kérdéseket a durerinfo [K] gmail [P] com címen fogadunk.