Általános iskola

A versenyt Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye tehetséges diákjai számára szervezzük (5-6., illetve 7-8. évfolyamon), de lehetőséget biztosítunk a máshonnan érkező csapatok nevezésére is (amennyiben a kapacitásaink engedik). A versenyre 3 fős csapatok jelentkezését várjuk. Egy csapatnak az alábbi két feltételt kell teljesítenie:

  • Legalább egy lány is legyen a csapatban!
  • Legyen legalább egy tanuló az alacsonyabb évfolyamról!

A versenyre való nevezés ingyenes.

A honlapon elérhetőek a régebbi évek feladatsorai. A váltóversenyeket online is ki lehet próbálni.

A járványhelyzet miatt a verseny első fordulóját online rendezzük meg.

Online forduló

A verseny időpontja: 2020. november 27. (péntek), 15:00-16:30.

A verseny formája megegyezik a helyi fordulón megszokott váltóversenyével (ld. lejjebb).

Technikai információk

Az online fordulón való részvételhez a regisztrációkor minden csapatnak szüksége van egy egyedi, általuk használt emailcímre. A csapattal a megadott emailcímen tartjuk a kapcsolatot, a lebonyolítással kapcsolatos, részletesebb információkat is erre az emailcímre fogjuk elküldeni.

A csapat csapatvezető tanárai is megkapják az információkat, de az ő közreműködésükre az online forduló alatt nincsen szükség.

Stabil internet kapcsolatra szükség van a verseny ideje alatt. A megírás helyszínét a csapatok választhatják meg. A fentieken túl más előzetes készülést nem igényel a részvétel.

Használható segédeszközök

A versenyen a csapatok csak egymással beszélhetnek, más, külső emberrel nem. Tehát sem osztálytásakkal, sem tanárokkal, sem szülőkkel nem megengedett a kommunikáció.

Ezen kívül minden más segítség használata megengedett.

Továbbjutási feltételek

  • Ha a járványhelyzet lehetővé teszi, hogy a helyi fordulót is megrendezzük, akkor oda minden olyan csapat meghívást kap, amely megszerzi az elérhető a pontszám harmadát. (Elképzelhető, hogy ezt a határt csökkentjük, növelni biztosan nem fogjuk.)
  • Ha a helyi fordulót nem rendezzük meg, de a döntőt igen, akkor a döntőbejutási feltételek megegyeznek a helyi fordulónál írtakkal.
Helyi forduló

A járványhelyzet miatt nem biztos, hogy ezt a fordulót megtartjuk, egyelőre kitűzött időpontja sincsen. Elképzelhető, hogy csak az online fordulót, illetve a döntőt rendezzük meg.

Helyszínek listája

A helyszínek tervezett listája:

  • Eger (Eszterházy Károly Egyetem Gyakorló Általános Iskolája, 3300 Eger, Bartók tér 4.)
  • Hatvan (Hatvani Kossuth Lajos Általános Iskola, 3000 Hatvan, Kossuth tér 1.)
  • Kisvárda (Szent László Katolikus Általános Iskola, 4600 Kisvárda, Flórián tér 3.)
  • Miskolc (Földes Ferenc Gimnázium, 3525 Miskolc, Kelemen Didák u. 5.)
  • Nyíregyháza (Szent Imre Katolikus Gimnázium, 4400 Nyíregyháza, Ungvár s. 19. sz.)
  • Sárospatak (II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola, 3950 Sárospatak, Petőfi S. u. 1.)
  • Szerencs (Bolyai János Katolikus Általános Iskola, 3900 Szerencs, Rákóczi út 100.)

Fenntartjuk azt a jogot, hogy egy helyszínen csak akkor rendezzük meg a versenyt, ha legalább 3 iskolából jelentkeznek csapatok.

Bejutási feltételek

A döntőbe jutás egy kategóriában az alábbiak alapján dől el:

  • A helyszínek győztesei bejutnak a döntőbe, ha legalább 3 csapat részt vesz a versenyen (a külsős csapatokat nem vesszük figyelembe).
  • A győzteseken kívül bejutnak még az összesítésben legjobban szereplő csapatok is.
  • Azonban egy iskolának* legfeljebb két csapata, ill. maximum öt külsős csapat juthat be a döntőbe.

* Az adott iskola csapatának számít egy csapat, ha minden tagja abból az iskolából jött.

Helyi forduló programja és további tudnivalók

A helyi fordulók programja

  • 12:10 – 12:30 – Regisztráció – Az érkező csapatok regisztrációja
  • 12:15 – 12:30 – Megnyitó
  • 12:30 – 14:00 – Verseny (a kísérők is élőben követhetik az eredmények alakulását)
  • 14:00 – 16:00 – Szabad program – Társasjátékozás, kötetlen beszélgetés.
  • 16:00 – 16:15 – Zárás – Eredményhirdetés, oklevelek átadása.

A verseny lebonyolítása

15 feladat megoldására nyílik lehetőség; erre 90 perc áll rendelkezésre. A válasz minden kérdésre egy legfeljebb 4-jegyű nemnegatív egész szám. A verseny elején a csapatok csak az első feladatot kapják meg. Ha a csapat egy feladatot helyesen megold, akkor kapja meg a következő feladatot.

A feladatok pontértéke változó (3-6 pont), a feladatlapon lesz feltüntetve. Egy feladatra adott hibás válaszkísérletet követően még lehet újra próbálkozni, de minden rossz tipp esetén a feladatra szerezhető pontszám eggyel csökken. A harmadik rossz válasz után azonban már nem lehet újra tippelni ‒ ilyenkor a csapat erre a feladatra 0 pontot kap, és megkapja a következő feladatot. Az összes feladat megoldásával 66 pont szerezhető.

A forduló során élőben követhető lesz egy kivetítőn a csapatok haladása (hogy melyik feladatra hány pontot szereztek). Kivéve az utolsó 10 percben, amikor lekapcsoljuk a kivetítőket, hogy a végeredmény titkos maradjon az eredményhirdetésig.

A helyi forduló során kizárólag az alábbi segédeszközök használhatók: toll, ceruza, radír, körző, vonalzó.

További szabályok (pl.: csapattagcsere, hibás megoldókulcs stb.)

Döntő

A járványhelyzet miatt nem biztos, hogy ezt a fordulót megtartjuk, egyelőre kitűzött időpontja sincsen. Elképzelhető, hogy csak az online fordulót és a helyi fordulót rendezzük meg.

Döntő programja

Helyszín: Miskolc, Földes Ferenc Gimnázium

A döntő várható programja a következő:

Péntek
09.30-10.10 Regisztráció
10.15-10.30 Megnyitó
10.30-12.30 Verseny (1. forduló): Írásbeli forduló kifejtős feladatokkal
12.30-13.30 Ebéd
13.30-17.30 Megoldásismertetés, dollárgyűjtő játékok, társasjátékozás, teaház.
17.30-19.00 Vacsora, majd szállások elfoglalása

Szombat
08.00-09.30 Reggeli
08.30-09.30 Megoldások megtekintése
09.30-11.00 Verseny (2. forduló): Váltóverseny
11.15-12.00 Vetélkedő
12.00-13.00 Ebéd
13.00-14.00 Licitbolt (melyben a hétvége során gyűjtött DürerDollárokkal lehet vásárolni)
14.00-15.00 Eredményhirdetés

A döntőn való részvétel díjmentes. A részvétel költségeinek (útiköltség, szállás és étkezés) egy részének visszatérítésére lehet pályázni. A szállás és étkezés becsült költsége 5 000 Ft/fő.

Az első három helyen végzett csapat tárgyjutalomban részesül.

Döntő (1. versenynap)

Az első napon 6 feladat megoldására van lehetőség, ehhez 2 óra áll rendelkezésre. Az első öt hagyományos matematika feladat, melynek írásban kell elkészíteni a megoldását, részletesen indokolva a megoldás lépéseit. A feladatok mindegyike 12 pontot ér. Kérjük, hogy a versenyzők minden feladatot külön lapra írjanak (tollal), és mindegyik lap tetején szerepeljen a csapat neve és kategóriája.

Az utolsó, hatodik feladat egy matematikai játék. Ebben a szervezőket kell legyőzni, így szerezhető meg a feladatért járó 12 pont. A verseny időtartama során bármikor jelentkezhet egy csapat, ha úgy érzi, nyerő stratégiát talált, mellyel meg tudja verni az egyetemista szervezőket. Ekkor valamelyikünk odamegy, és játszik a csapat ellen, egymás után 2 meccset. Ha mindkét meccset a versenyzők nyerik, úgy övék a 12 pont. Ha ez nem sikerül, a versenyző csapat tovább gondolkozhat, és később újra kihívhatja a szervezőket az előbbi feltételekkel, de sikere esetén már csak 6 pontot kap; az esetleges harmadik próbálkozás sikere esetén pedig 3 pont szerezhető (negyedik kísérletre már nincs lehetőség).

Összesen 72 pont szerezhető.

Döntő (2. versenynap)

A második nap hasonló a helyi fordulóhoz, egyetlen változás, hogy ekkor 16 feladat megoldására nyílik lehetőség.

A második versenynapon az összes feladat megoldásával 72 pont szerezhető.

A döntő során kizárólag az alábbi segédeszközök használhatók: toll, ceruza, radír, körző, vonalzó.

A két versenynapon összesen 144 pont szerezhető (a helyi fordulóban szerzett pontok nem számítanak bele az eredménybe).

A szabályváltoztatás jogát fenntartjuk. Fenntartjuk azt a jogot is, hogy a járványhelyzet változása esetén a meghirdetett keretektől eltérjünk. Kérdéseket a durerinfo [K] gmail [P] com címen fogadunk.