Általános iskola

A versenyt Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye tehetséges diákjai számára szervezzük (5-6., illetve 7-8. évfolyamon), de lehetőséget biztosítunk a máshonnan érkező csapatok nevezésére is. A versenyre 3 fős csapatok jelentkezését várjuk. Egy csapatnak az alábbi két feltételt kell teljesítenie:

  • Legalább egy lány is legyen a csapatban!
  • Legyen legalább egy tanuló az alacsonyabb évfolyamról!

A versenyre való nevezés ingyenes (a döntőbe jutó csapatok részvételének költségét csak részben tudjuk támogatni).

Helyi forduló

Váltóverseny, indoklást nem igénylő feladatokkal. A honlapon elérhetőek a régebbi évek feladatsorai.

Helyszínek listája

Felhívjuk a jelentkező csapatok figyelmét, hogy egy helyszínen csak akkor rendezzük meg a versenyt, ha legalább 3 iskolából jelentkeznek csapatok. A helyszínek tervezett listája:

  • Eger (Balassi Bálint Általános Iskola, 3300 Eger, Malomárok u. 1.)
  • Kisvárda (Szent László Katolikus Általános Iskola, 4600 Kisvárda, Flórián tér 3.)
  • Miskolc (Földes Ferenc Gimnázium, 3525 Miskolc, Kelemen Didák u. 5.)
  • Nyíregyháza (Szent Imre Katolikus Gimnázium, 4400 Nyíregyháza, Ungvár s. 19. sz.)
  • Sárospatak (II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola, 3950 Sárospatak, Petőfi S. u. 1.)
  • Szerencs (Bolyai János Katolikus Általános Iskola, 3900 Szerencs, Rákóczi út 100.)

Bejutási feltételek

A miskolci döntőbe kétféleképpen lehet bejutni. A helyszínek győztesei bejutnak a döntőbe, ha a saját kategóriájukban legalább 3 csapat részt vesz a versenyen. A Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyén kívülről érkező, külsős csapatokat a fenti szabálynál nem vesszük figyelembe. A legjobb külsős csapat is bejut a döntőbe (ha legalább 3 külsős csapat vett részt a kategóriájában). A győzteseken kívül bejutnak még az összesítésben legjobban szereplő csapatok is, de egy kategóriában egy iskolának legfeljebb két csapata juthat be a döntőbe. Az adott iskola csapatának számít egy csapat, ha minden tagja abból az iskolából jött.

Helyi forduló programja és további tudnivalók

A helyi fordulók programja (2018. november 16., péntek)

  • 12:00 – 12:30 – Regisztráció – Az érkező csapatok regisztrációja
  • 12:15 – 12:30 – Megnyitó
  • 12:30 – 14:00 – Verseny (a kísérők is élőben követhetik az eredmények alakulását)
  • 14:00 – 16:00 – Szabad program – Társasjátékozás, kötetlen beszélgetés.
  • 16:00 – 16:15 – Zárás – Eredményhirdetés, oklevelek átadása.

A verseny lebonyolítása

15 feladat megoldására nyílik lehetőség; erre 90 perc áll rendelkezésre. A válasz minden kérdésre egy legfeljebb 4-jegyű nemnegatív egész szám, melyet a feladatlap megfelelő válaszmezőjébe beírva lehet leadni a zsűrinek. A verseny elején a csapatok csak az első feladatot kapják meg. Ha a csapat egy feladatot helyesen megold, akkor kapja meg a következő feladatot.

A feladatok pontértéke változó (3-6 pont), a feladatlapon lesz feltüntetve. Egy feladatra adott hibás válaszkísérletet követően még lehet újra próbálkozni, de minden rossz tipp esetén a feladatra szerezhető pontszám 1 ponttal csökken. A harmadik rossz válasz után azonban már nem lehet újra tippelni ‒ ilyenkor a csapat erre a feladatra 0 pontot kap, és megkapja a következő feladatot.

A forduló során élőben követhető lesz egy kivetítőn a csapatok haladása (hogy melyik feladatra hány pontot szereztek). Kivéve az utolsó 10 percben, amikor lekapcsoljuk a kivetítőket, hogy a végeredmény titkos maradjon az eredményhirdetésig. Az összes feladat megoldásával 66 pont szerezhető.

Sajnos, a legalaposabb ellenőrzés ellenére is előfordulhat, hogy a megoldókulcs hibás. Ha előfordul olyan feladat, amelynek megoldása hibás, arról a zsűri verseny közben semmilyen információt sem ad. Akkor sem fogadjuk el a helyes megoldást, ha menet közben mi magunk is meggyőződtünk a hibáról, tehát (verseny közben) az esetleges reklamációkra sem reagálunk. A verseny után a hibás feladatra kapott pontokat minden csapatnál töröljük.

A helyi forduló során kizárólag az alábbi segédeszközök használhatók: toll, ceruza, radír, körző, vonalzó. A döntő eredményébe a helyi fordulóban szerzett pontok már nem számítanak bele.

Csapattagok cseréje

Ha a csapat egy tagja igazoltan nem tud részt venni a versenyen (pl.: betegség miatt), akkor van lehetőség cserélni, feltéve, hogy a csapat továbbra is megfelel az indulási feltételeknek. Ha egy csapat nem talál magának póttagot, akkor ketten is részt vehetnek a versenyen.
Az A és B kategória versenyeit elsősorban Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye tehetséges diákjai számára szervezzük, ennek megfelelően a versenyhelyszínek is mind ebben a régióban helyezkednek el.

Döntő

Döntő programja

Időpont: 2019. január 11-12.

Helyszín: Miskolc, Földes Ferenc Gimnázium

A döntő várható programja a következő:

Péntek (2019. január 11.)
10.00-10.40 Regisztráció
10.45-11.00 Megnyitó
11.00-13.00 Verseny (1. forduló): Írásbeli forduló kifejtős feladatokkal
13.00-14.00 Ebéd
14.00-18.00 Megoldásismertetés, dollárgyűjtő játékok, társasjátékozás, teaház.
18.00-19.00 Vacsora, majd szállások elfoglalása

Szombat (2019. január 12.)
09.30-11.00 Verseny (2. forduló): Váltóverseny
11.15-12.00 Vetélkedő
12.00-13.00 Ebéd
13.00-14.00 Licitbolt (melyben a hétvége során gyűjtött DürerDollárokkal lehet vásárolni)
14.00-15.00 Eredményhirdetés

A döntőn való részvétel díjmentes. A részvétel költségeinek (útiköltség, szállás és étkezés) egy részének visszatérítésére lehet pályázni. A szállás és étkezés becsült költsége 5 000 Ft/fő a verseny hétvégéjére.

Az első három helyen végzett csapat tárgyjutalomban részesül.

Döntő (1. versenynap)

Az első napon 6 feladat megoldására van lehetőség, ehhez 2 óra áll rendelkezésre. Az első öt hagyományos matematika feladat, melynek írásban kell elkészíteni a megoldását, részletesen indokolva a megoldás lépéseit. A feladatok mindegyike 12 pontot ér. Kérjük, hogy a versenyzők minden feladatot külön lapra írjanak (tollal), és mindegyik lap tetején szerepeljen a csapat neve és kategóriája.

Az utolsó, hatodik feladat egy matematikai játék. Ebben a szervezőket kell legyőzni, így szerezhető meg a feladatért járó 12 pont. A verseny időtartama során bármikor jelentkezhet egy csapat, ha úgy érzi, nyerő stratégiát talált, mellyel meg tudja verni az egyetemista szervezőket. Ekkor valamelyikünk odamegy, és játszik a csapat ellen, egymás után 2 meccset. Ha mindkét meccset a versenyzők nyerik, úgy övék a 12 pont. Ha ez nem sikerül, a versenyző csapat tovább gondolkozhat, és később újra kihívhatja a szervezőket az előbbi feltételekkel, de sikere esetén már csak 6 pontot kap; az esetleges harmadik próbálkozás sikere esetén pedig 3 pont szerezhető (negyedik kísérletre már nincs lehetőség).

Összesen 72 pont szerezhető.

Döntő (2. versenynap)

A második nap hasonló a helyi fordulóhoz. Ekkor 16 feladat megoldására nyílik lehetőség; erre 90 perc áll rendelkezésre. A válasz minden kérdésre egy legfeljebb 4-jegyű nemnegatív egész szám, melyet a feladatlap megfelelő válaszmezőjébe beírva lehet leadni a zsűrinek. A verseny elején a csapatok csak az első feladatot kapják meg. Ha a csapat egy feladatot helyesen megold, akkor kapja meg a következő feladatot.

A feladatok pontértéke változó (3-6 pont), a feladatlapon lesz feltüntetve. Egy feladatra adott hibás válaszkísérletet követően még lehet újra próbálkozni, de minden rossz tipp esetén a feladatra szerezhető pontszám 1 ponttal csökken. A harmadik rossz válasz után azonban már nem lehet újra tippelni – ilyenkor a csapat erre a feladatra 0 pontot kap, de megkapja a következő feladatot. A forduló során élőben követhető lesz egy kivetítőn a csapatok haladása (hogy melyik feladatra hány pontot szereztek). Kivéve az utolsó 10 percben, amikor lekapcsoljuk a kivetítőket, hogy a végeredmény titkos maradjon az eredményhirdetésig.

A második versenynapon az összes feladat megoldásával 72 pont szerezhető.

Sajnos, a legalaposabb ellenőrzés ellenére is előfordulhat, hogy a megoldókulcs hibás. Ha előfordul olyan feladat, amelynek megoldása hibás, arról a zsűri verseny közben semmilyen információt sem ad. Akkor sem fogadjuk el a helyes megoldást, hogyha menet közben mi magunk is meggyőződtünk a hibáról, tehát (verseny közben) az esetleges reklamációkra sem reagálunk. A verseny után a hibás feladatra kapott pontokat minden csapatnál töröljük.

A döntő során kizárólag az alábbi segédeszközök használhatók: toll, ceruza, radír, körző, vonalzó. A verseny végeredményét a két versenynapon szerzett pontok összege határozza meg. Összesen a döntő során 144 pont szerezhető. A döntő eredményébe a helyi fordulóban szerzett pontok már nem számítanak bele.

A szabályváltoztatás jogát fenntartjuk. Esetleges kérdéseket a matek [K] durerinfo [P] hu címen fogadunk.