Általános iskola

A versenyt Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves és Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye tehetséges diákjai számára szervezzük (5-6., illetve 7-8. évfolyamon), de lehetőséget biztosítunk a máshonnan érkező, külsős csapatok nevezésére is.

A versenyre 3 fős csapatok jelentkezését várjuk. Egy csapatnak az alábbi két feltételt kell teljesítenie:

  • Legyen legalább egy lány a csapatban!
  • Legyen legalább egy tanuló az alacsonyabb évfolyamról!

A honlapon elérhetőek a korábbi évek feladatsorai és megoldásai. A 2008-2019 közti váltók próbaverseny módjára is gyakorolhatók ezen az oldalon.

A versenyre való nevezés ingyenes.

Jelentkezési határidő: 2023. október 16. (hétfő), 23:59

Helyi forduló

A verseny időpontja: 2023. november 10. (péntek).

Helyszínek listája

  • Eger (Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Gyakorló Általános Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Technikum, 3300 Eger, Bartók tér 4.)
  • Hatvan (Hatvani Szent István Sportiskolai Általános Iskola, 3000 Hatvan, Bajcsy-Zs. út 8.)
  • Kazincbarcika (Kazincbarcikai Pollack Mihály Általános Iskola Dózsa György Tagiskolája, 3700 Kazincbarcika, Dózsa György út 39.)
  • Kisvárda (Szent György Görögkatolikus Általános Iskola, 4600 Kisvárda, Várday István
    u. 19-21.)
  • Miskolc (Földes Ferenc Gimnázium, 3525 Miskolc, Kelemen Didák utca 5.)
  • Nyíregyháza (Szent Imre Katolikus Gimnázium, Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, Kollégium, Óvoda és AMI, 4400 Nyíregyháza, Ungvár st 19.)
  • Sárospatak (II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola, 3950 Sárospatak, Petőfi út 1.)
Helyi forduló programja és további tudnivalók

A helyi fordulók programja

  • 11:50 – 12:10 – Regisztráció – Az érkező csapatok regisztrációja
  • 12:10 – 12:20 – Megnyitó
  • 12:30 – 14:00 – Verseny (a kísérők is élőben követhetik az eredmények alakulását)
  • 14:00 – 15:45 – Szabad program – Társasjátékozás, kötetlen beszélgetés.
  • 15:45 – 16:15 – Zárás – Eredményhirdetés, oklevelek átadása.

Az eredményhirdetés időpontja az egyes helyszíneken eltérő lehet.

A verseny lebonyolítása

A csapatoknak 15 feladat megoldására nyílik lehetőségük, erre 90 perc áll rendelkezésre. A válasz minden kérdésre egy egész szám, legalább 1 és legfeljebb 9999. A verseny elején a csapatok csak az első feladatot kapják meg. Ha egy csapat egy feladatot helyesen megold, akkor kapja meg a következő feladatot. Csak tollal írt választ fogadunk el.

A feladatok egyre nehezednek, pontértékük (mely a feladatlapon fel lesz tüntetve) 3-tól 6-ig növekszik. Egy feladatra adott hibás válaszkísérletet követően még lehet újra próbálkozni, de minden rossz tipp esetén a feladatra szerezhető pontszám eggyel csökken. A harmadik rossz válasz után azonban már nem lehet újra tippelni ‒ ilyenkor a csapat erre a feladatra 0 pontot kap, és megkapja a következő feladatot. Az összes feladat megoldásával 66 pont szerezhető.

A forduló során élőben követhető lesz egy kivetítőn a csapatok haladása (hogy melyik feladatra hány pontot szereztek). Kivéve az utolsó 10 percben, amikor lekapcsoljuk a kivetítőket, hogy a végeredmény titkos maradjon az eredményhirdetésig.

Minden csapat az adott helyszínen elért helyezéséről kap oklevelet. Külsős csapatok bármely helyszínen indulhatnak, de az adott helyszín rangsorába nem számítanak bele, és oklevelet az összes külsős csapat közti helyezésükről kapnak.

A helyi forduló során kizárólag az alábbi segédeszközök használhatók: íróeszköz, radír, körző, vonalzó.

Döntőbe jutási feltételek

A döntőbe jutó csapatok egy kategóriában az alábbiak szerint dőlnek el:

  • A helyszínek győztesei bejutnak a döntőbe, ha az adott helyszínen legalább 3 csapat részt vesz a versenyen (a külsős csapatokat nem számolva).
  • Ezenkívül bejutnak még az összesítésben legjobban szereplő csapatok is.
  • Azonban egy iskolának* legfeljebb két csapata, illetve maximum öt külsős csapat juthat be a döntőbe.

* Az adott iskola csapatának számít egy csapat, ha minden tagja abból az iskolából jött.

Kategóriánként összesen várhatóan 18-22 csapatot hívunk meg a döntőre.

Döntő

A döntő programja

Időpont: 2024. január 12-13.

Helyszín: Miskolc, Földes Ferenc Gimnázium

A döntő várható programja a következő:

Péntek (2024. január 12.)
09.30-10.10 Regisztráció
10.15-10.30 Megnyitó
10.30-12.30 Verseny (1. forduló): Írásbeli forduló kifejtős feladatokkal
12.30-14.00 Ebéd
14.00-17.30 Megoldásismertetés, dollárgyűjtő játékok, társasjátékozás, teaház.
17.30-19.00 Vacsora, majd szállások elfoglalása

Szombat (2024. január 13.)
08.00-09.30 Reggeli
08.30-09.30 Megoldások megtekintése
09.30-11.00 Verseny (2. forduló): Váltóverseny
11.15-12.00 Fele sem igaz!
12.00-13.00 Ebéd
13.00-14.00 Licit, licitbolt (melyben a hétvége során gyűjtött DürerDollárokkal lehet vásárolni)
14.00-15.00 Eredményhirdetés

Az országos döntőn a szállás, étkezés és oda-vissza utazás költsége a bejutó csapatokat terheli, a költségekhez – lehetőségeinkhez mérten – támogatást nyújtunk.

Az első három helyen végzett csapat tárgyjutalomban részesül.

Döntő (1. versenynap)

Az első napon a csapatoknak 6 feladat megoldására van lehetőségük, ehhez 2 óra áll rendelkezésre. Az első öt hagyományos matematikafeladat, melynek megoldását részletesen indokolva, írásban kell beadni. A feladatok mindegyike 12 pontot ér. Kérjük, hogy a versenyzők minden feladatot külön lapra írjanak (tollal), és mindegyik lap tetején szerepeljen a csapat neve, kategóriája és a feladat sorszáma.

Az utolsó, hatodik feladat egy matematikai játék. Ebben a szervezőket kell legyőzni, így szerezhető meg a feladatért járó 12 pont. A verseny időtartama során bármikor jelentkezhet egy csapat, ha úgy érzi, nyerő stratégiát talált, mellyel biztosan győzni tud. Ekkor az egyik szervező odamegy, és játszik a csapat ellen, egymás után 2 meccset. Ha mindkét meccset a versenyzők nyerik, úgy övék a 12 pont. Ha ez nem sikerül, a versenyző csapat tovább gondolkozhat, és később újra kihívhatja a szervezőket az előbbi feltételekkel, de sikere esetén már csak 6 pontot kap. Az esetleges harmadik próbálkozás sikere esetén pedig 3 pont szerezhető (negyedik kísérletre már nincs lehetőség). A korábbi évek játékai közül néhány kipróbálható ezen az oldalon.

Az éles játék előtt a csapatok kérhetnek próbajátékot, melynek során tét nélkül győződhetnek meg róla, hogy jól értik a játék szabályait. Figyelem, a próbajáték során a szervezők nem mutatják a legjobb formájukat!

Az első versenynapon összesen 72 pont szerezhető.

Döntő (2. versenynap)

A második nap hasonló a helyi fordulóhoz, az egyetlen változás, hogy ekkor 16 feladat megoldására nyílik lehetőség. Az összes feladat megoldásával 72 pont szerezhető.

A két versenynapon összesen 144 pont szerezhető (a helyi fordulóban szerzett pontok nem számítanak bele az eredménybe). A döntő során kizárólag az alábbi segédeszközök használhatók: íróeszköz, radír, körző, vonalzó.

A szabályzat kiegészítéseként itt olvashatók kérdések és válaszok a versennyel kapcsolatban.

A szabályváltoztatás jogát fenntartjuk. Esetleges kérdéseket a verseny [K] durerinfo [P] hu címen fogadunk.